- Het gaat slechter dan verwacht met de verkoopcijfers van de Apple Vision Pro.
- De techgigant verwacht dat er een miljoen exemplaren van het 3.500 dollar kostende apparaat verkocht zullen worden, maar de teller staat op één vijfde daarvan.
- De mixed reality headset zou mogelijk pas een succes kunnen worden als hij goedkoper wordt, stellen analisten.
- Lees ook: De nieuwe iPhone 16 komt al over 2 maanden: dit kun je verwachten
Ongeveer een half jaar nadat de Apple Vision Pro in de VS in de verkoop ging, zien de verkoopcijfers er alles behalve positief uit.
Er zouden er per kwartaal minder dan 100.000 van worden verkocht, meldde persbureau Bloomberg op basis van een rapport van de marktanalisten van IDC. Dat bekent dat Apple’s 3.500 dollar (3.200 euro) kostende mixed-reality headset niet kan tippen aan de verwachtingen van de techgigant.
IDC verwacht nu dat Apple minder dan een half miljoen exemplaren zal verkopen dit jaar. Dat is minder dan de helft van wat Apple’s interne verwachting van een miljoen stuks, die zakenkrant Financial Times had opgedoken.
De verkoopcijfers van de Vision Pro steken ook schril af bij die van andere Apple producten. De iPhone haalde 75 dagen na de lancering in 2007 al een miljoen verkochte exemplaren. Maar zelfs van de veel minder populaire iPad werden er meer dan 300.000 stuks verkocht op de eerste dag.
Hoge prijs Vision Pro remt verkoop
Het grote verschil met de andere genoemde, succesvollere producten is natuurlijk de prijs. Zowel de iPhone als de iPad kostten destijds een fractie van het bedrag dat er neergeteld moet worden voor een Vision Pro.
Sommige analisten voorspellen dan ook dat de Vision Pro pas een succes zal worden als CEO Tim Cook van Apple een nieuw, goedkoper model uitbrengt.
Apple zou naar verluidt al hard aan het werk zijn met de volgende varianten van de mixed-reality bril, meldde Bloomberg vorig jaar. Intern zou er gewerkt worden aan een topmodel dat nog sneller is dan de huidige Vision Pro, en een goedkoper model die niet langer de 'Pro' in de naam zal dragen. Deze zal waarschijnlijk wat minder goed zijn om zijn lagere prijs te verantwoorden.
Voor nu lijkt het er vooral op dat Apple de verkoopcijfers een zetje in de rug wil geven door de Vision Pro ook buiten de VS aan te bieden. Sinds eind juni kunnen mensen in China, Japan en Singapore een Apple-bril kopen. Deze maand zullen Canada, Frankrijk, Duitsland, Australië en het Verenigd Koninkrijk daar ook bijkomen.